I. Pengurusan Emosi Guru
A. Mengenal Pasti Perasaan Diri- Tanya diri sendiri : Bagaimana perasaan saya?
- Jawab dengan menggunakan tiga perkataan "Saya berasa ..."
- Labelkan perasaan diri, dan bukan pelajar atau situasi
B. Bertanggungjawab Atas Perasaan Sendiri
- Jangan menyalahkan pelajar atas perasaan diri
- Bertanggungjawab atas perasaan sendiri bermakna tidak berfikir seperti:
* Kamu membuat saya marah
* Pelajar-pelajar membuat saya gila
- Terdapat ruang di antara rangsang dan tindak balas; dalam ruang tersebut anda berkuasa untuk mementukan tindak balas sendiri. Jangan memberikan kuasa itu kepada orang lain.
*** Anda menghadapi masalah BESAR jika pelajar-pelajar menguasai emosi anda.
C. Gunakan Kesedaran Emosi Sendiri Untuk Mempelajari Diri Anda
Perasaan negatif anda menunjukkan keperluan emosi yang belum dipenuhi. Contohnya:
Jika anda berasa | Anda perlu berasa |
Tidak dihormati | Penghormatan |
Tidak dipatuhi | Kepatuhan |
Tidak kebolehkawalan | Kebolehkawalan |
Anda bertanggungjawab untuk memenuhi keperluan pelajar dan bukan sebaliknya. Sama ada anda memperoleh keperluan di tempat lain atau anda dikehendaki melepaskan sebahagian daripada keperluan-keperluan anda.
D. Sentiasa Berusaha Memperluaskan Kawasan Penerimaan Anda
Jika anda rasa | Pelajar anda rasa | Akibat keseluruhannay |
diterima | diterima | Harga diri yang lebih tinggi dan sihat |
bertolerensi | dipuji | |
bersabar | selamat | |
bertimbangrasa | relaks | |
mudah diramal | baik |
Peringatan: Emosi boleh berjangkit!
II. Membantu Pelajar Mengalami Emosi Positif
A. Membantu pelajar melabel perasaannya- Guru mengajar pelajar kata-kata perasaan
- Nyatakan perasaan guru sendiri
- Berbual-bual tentang perasaan
B. Berikan pelajar-pelajar pilihan yang sebenar
- Guru menghormati keputusan pelajar
- Jangan memberi arahan yang bertopeng permintaan
- Minta pertolongan pelajar untuk memenuhi keperluan sendiri; jangan menuntut
C. Hormati Perasaan Pelajar
- Tanya pelajar tentang perasaannya
- Tanya pelajar tentang perasaanya sebelum mengambil sesuatu tindakan
- Libatakn pelajar
D. Validasi
- Terima perasaan pelajar
- Tunjukkan pemahaman, empati, keprihatinan dan timbang rasa
- Apabila masalah timbul, selalu validasikan perasaan sebelum bertindak.
E. Memberi Kuasa Kepada Pelajar
- Tanya perasaan pelajar dan "Apakah yang boleh membantu anda rasa lebih baik?"
- Ajar pelajar menyelesaikan masalah dengan menggunakan empati, belas kasihan dan saling menghormati perasaan orang lain.
F. Elakkan Daripada Melabel dan Menghakimi
- Elakkan "sepatut"
- Elakkan label subjektif (good/bad; nice/rude, etc.)
- Elakkan label subjektif (good/bad; nice/rude, etc.)
0 comments:
Post a Comment